tirsdag 20. mai 2008

Leietaker!!

FICEDULA HYPOLEUCA

Vi har endelig fått en leietaker. Han var usikker på om han skulle bo i under- eller overetasjen først. Men etter å ha sett på utsikten, pluss at det er veranda oppe, så valgte han den øverste.

Dessuten så har huseier sølt litt maling på innsiden av døra, og det er jo ikke spesielt fint da. Kan jo være at det er fruen som insisterte også da. Litt mer kresne de kanskje.... (som oss mennesker??)


Ficedula hypoleuca er en fugl i fluesnapperfamilien. Som navnet tilsier lever svarthvit fluesnapper av insekter, særlig fluer og mygg. Den finnes i de fleste skogtyper og hager.
De legger 5-6 små lyseblå egg i slutten av mai. Frua ruger alene i 13-14 dager, mens hannen mater henne ved reiret.

Og etter 14-16 dager er det på tide for de små å klare seg selv...( stakkars)

Skulle ønske vi var der når de skal forlate hjemmets lune rede, men så flaks skal det vel noe til for å ha.

6 kommentarer:

Mita`s hjørne sa...

Heisann...
Aller først må jeg få takke for Awarden- kjempemorro... Tusen takk...
Artig med fugler som er beviste i sine valg, blir nok morro å følge med utover, har noen fuglekasser i noen trær her også - dåg ikke så flotte... regner med at det blir liv og røre i de også etter hvert...

Ha en koselig kveld og uke...

GundaM sa...

Herlig!!!

(Rakk ikke komme idag, hadde møte som trakk ut i langdrag;(
4 stk på møte nå ikveld...Hi,hi må lokke med striptease neste år...)

GundaM sa...

Bloggerunde. Ønsker deg og dine en riktig god helg, det aner meg hvor du er...

Klemz

GundaM sa...

Bloggerunde. Ønsker deg og dine en riktig god helg, det aner meg hvor du er...

Klemz

Anne sa...

Så utrolig flott !! ...og hva tar så du i leie for en måned da ??
Har et lite ekorn her som skulle ønsket seg en avlastningsfamilie. begynner å bli like skrullete i hode som reskten av familien her, og kunne tenkt litt avveksling i hverdagen...

Ellers har jeg et dompapp par her som spiser meg ut av hus. Feitae av solsikkefrø blir de begge to. Må saner settes på kur, Atkinson..., har jeg tenkt :-)

Men innlegget minner meg på at jeg må forsøke meg på en fulglekasse jeg også..., om jeg bare hadde funnet hammeren...

Fin fin søndag til deg, NYT den!

GundaM sa...

Heia. Ligger en utfordring til deg inne hos meg. sannheter om deg selv...
Hihi, takk for kaffe